Węgry – monety kolekcjonerskie
14 października 2025 r. Narodowy Bank Węgier (Magyar Nemzeti Bank, MNB) wyemitował monety kolekcjonerskie 200 lat edukacji niewidomych na Węgrzech
forint – magyar forint
Symbol, skrót waluty: Ft
Kod ISO 4217: HUF
Podjednostka – 1/100: filler
Nazwa: 200 éves a vakok magyarországi oktatása
Mennica: Magyar Pénzverő Zrt. – Mennica Węgierska
Data emisji: 14 października 2025 r.
Cena emisyjna/sprzedaży: na dzień 14.10.2025 r.
plan emisji
| Nominał | 3 000 forintów | 20 000 forintów |
| Metal/stop | miedzionikiel – Cu75Ni25 | Ag 925 |
| Masa | 30,80 g | 31,46 g |
| Średnica | 38,61 mm | 38,61 mm |
| Stempel/jakość | oksydowanie | oksydowanie |
| Rant | ząbkowany | ząbkowany |
| Nakład | 5 000 sztuk | 5 000 sztuk |
| Cena emisyjna/sprzedaży | 3 000 forintów | 20 000 forintów |
| ok. 32,59 złotych | ok. 217,24 złotych |
Projekt: Molnár Mercédesz Dorisz
w języku węgierskim nazwisko jest podawane jako pierwsze, imię jako drugie
Awers:
– detal witrażu z budynku, w którym mieści się Szkoła dla Niewidomych, przedstawiający czytającą niewidomą dziewczynkę
– w tle widoczny jest wielokrotnie powtórzony napis alfabetem Braille’a: ⠼⠃⠚⠚⠀⠿⠧⠑⠎⠀⠁⠀⠧⠁⠅⠕⠅⠀⠕⠅⠞⠁⠞⠁(200 ÉVES A VAKOK OKTATÁSA MAGYARORSZÁGON – 200 lat edukacji niewidomych na Węgrzech)
– na dole wydzielone pole
– z lewej strony pola nominał i nazwa jednostki: 3000 / FORINT lub 20000 / FORINT
– z prawej strony pola nazwa państwa, rok emisji i znak mennicy: MAGYARORSZÁG / 2025 / BP. (z kropką na końcu)
Rewers:
– w górnej części, podkreślony poziomą linią, szkic fragmentu fasady budynku Szkoły dla Niewidomych,
– poniżej napis: 200 ÉVES A VAKOK OKTATÁSA / MAGYARORSZÁGON (200 lat edukacji niewidomych na Węgrzech)
– w dolnej części, powiększony i wyczuwalny dotykiem, rok założenia szkoły zapisany alfabetem Braille’a: ⠼⠁⠓⠃⠑ (1825. W alfabecie Braille’a liczby zapisuje się za pomocą liter a–j, poprzedzonych znakiem liczbowym ⠼)
– na dole przy krawędzi znak autora: MMD




Monety kolekcjonerskie są prawnymi środkami płatniczymi o wartości nominalnej
Warunki użycia informacji i materiałów
Źródło: MNB